Viranomaisten neuvontavelvollisuus

6 toukokuun, 2025 admin 0 Comments

Hallintolain 8 §:

Viranomaisen on toimivaltaansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.

Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen.

Hallituksen esityksessä (72/2002) täsmennetään, että kyse on ennen kaikkea menettelyllisestä neuvonnassa. Edellytyksenä on myös HE:n mukaan konkreettinen neuvonnan tarve. Viranomaisen velvollisuus ei ole sen sijaan tehdä asiakirjoja tai täyttää lomakkeita henkilön puolesta.

Esimerkiksi verottajalla on suuri joukko palvelunumeroita henkilöasiakkaille, joista asioita voi tiedustella. Numeroiden yhteydessä on myös erilaisia ohjeita. https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/soita/henkiloasiakkaat/

Koska nykyään on paljon erilaisia viranomaisten verkkosivuja, niiltä löytyy paljon erilaisia ohjeita, jos on mahdollisuus katsoa niitä. Nykyään asiointi on hankalaa ilman nettiä, koska kaikki tieto löytyy sieltä. Nyky-yhteiskunta on sillä tavalla epätasa-arvoinen, että toisilla on parempi mahdollisuus päästä käsiksi tietoon riippuen esimerkiksi digitaidoista ja varallisuudesta. Olen kuitenkin listannut muutamia nettisivuja Facebook-sivulle. Työsuojeluhallinnon jopa kahdesti. Onhan se toki tärkeä sivusto.

Lisäys:

Tänään vasta huomasin, että verottajalle ei enää voi lähettää viestejä, koska ei ole chattibotin mukaan enää resursseja vastata viesteihin (tietenkin kysyin, botti vastasi). Minusta tämä kehitys vaikuttaa oikeusturvan kannalta vähän huolestuttavalta. Joko jonottaa (ja se tietenkin maksaa, vaikka neuvonnan pitäisi olla maksutonta) tai sitten soitetaan takaisin jonain aikana, jolloin ei pääse vastaamaan puhelimeen.